1. Mióta van idegen nyelvi mérés? |
Az első idegen nyelvi mérésre 2015. június 11-én került sor a 2014/2015. tanév rendjéről és az egyes oktatást szabályozó miniszteri rendeletek módosításáról szóló 35/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet alapján.
2. Milyen nyelvekből szervezik meg az idegen nyelvi mérést? |
Idegen nyelvi mérésre az angol vagy német nyelvet első idegen nyelvként tanuló 6. és 8. évfolyamos tanulók körében kerül sor.
3. Mely tanulók vesznek részt az idegen nyelvi mérésben? |
Idegen nyelvi mérésben - a célnyelvi mérésben részt vevő tanulók kivételével - az iskolák hatodik és nyolcadik évfolyamán az angol vagy a német nyelvet első idegen nyelvként tanulók vesznek részt.
4. A sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók is részt vesznek a mérésben? |
Amennyiben a hatodik vagy nyolcadik évfolyamos tanuló első idegen nyelvként az angol vagy a német nyelvet tanulja, részt kell vennie a mérésben.
Az igazgató a mérés során a sajátos nevelési igényű, illetve a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanuló esetében az érvényes szakértői véleményben foglaltak alapján biztosítja azokat a speciális feltételeket, amelyeket a tanórai munkában, illetve az értékelés során is biztosít számára (pl. időhosszabbítás, egyes készségek értékelése alóli felmentés, teljes mérés alóli felmentés). Az igazgatónak az erről szóló döntését a mérés előtt tanulónként határozatba kell foglalnia.
5. Mikor kerül sor a mérésre? |
Minden tanévben, az adott tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet által meghatározott időpontban.
6. Milyen időtartamú és milyen részekből áll a mérés? |
Az idegen nyelvi mérés időtartama 2x30 perc. A mérés a következő részekből áll:
- hallott szöveg értése és
- olvasott szöveg értése.
A feladatlap két részének kitöltése között 10 perc szünetet kell tartani.
További részletek az Oktatási Hivatal honlapján közzétett Tartalmi keret című dokumentumban találhatók.
7. Van-e szóbeli része a mérésnek? |
A tanév rendje szerint az iskola a vizsgálatot saját döntése alapján kiegészítheti az idegen nyelvi szóbeli tudásfelméréssel is az érintett tanulóknál.
8. Mikor szervezhető meg a szóbeli tudásfelmérés? |
A szóbeli tudásfelmérésre vonatkozóan a tanév rendje nem határoz meg pontos időpontot, így az intézmény döntése alapján az bármikor lebonyolítható, akár az írásbeli idegen nyelvi mérés napján is.
9. Mi alapján készülnek a feladatok? |
Az idegen nyelvi mérés részletes tartalmi követelményeit, felépítését, tartalmát az Oktatási Hivatal honlapján közzétett Tartalmi keret című dokumentum tartalmazza.
Az idegen nyelvi mérés tartalmi követelményeit a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet és a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet 2. melléklete határozza meg.
Az idegen nyelvi mérés szintmeghatározásai a Közös Európai Referenciakeret (KER) leírásain (http://www.nyak.hu/nyat/doc/ker_2002.asp) alapulnak.
Az általános iskolák 6. évfolyamán KER szerinti A1 szinten, 8. évfolyamán KER szerinti A2 szinten kerül sor a mérésre.
10. Ki javítja ki a feladatokat? |
A mérést követően az Oktatási Hivatal elhelyezi honlapján a javítási-értékelési útmutatókat. Az iskola igazgatója által kijelölt nyelvtanárok a hivatalos útmutató alapján javítják-értékelik a tanulók teljesítményét.
11. Hogyan ismerhetik meg a tanulók és a szülők az eredményeket? |
A tanulók és a szülők az iskola által meghatározott időben és módon ismerhetik meg az eredményeket.
12. A szülőkön, tanulókon, javító tanárokon kívül kik ismerhetik meg az eredményeket? |
A tanulók a mérésben mérési azonosító segítségével vesznek részt. A mérési azonosító tanulóval való összekapcsolására csak az iskola jogosult. Az Oktatási Hivatal személyazonosításra alkalmatlan módon kapja meg és dolgozza fel az eredményeket.
A mérések eredményét az érintett iskola idegen nyelvenként és évfolyamonként lebontva a honlapján teszi közzé az adott tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet által meghatározott időpontig.
13. Lesz-e a mérés napján egyéb tanítási óra? |
A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet 9. § (2) bekezdése szerint azokon a tanítási napokon, amikor a tanuló a tanév rendjében meghatározott mérési feladatok végrehajtásában vesz részt, más tanórai foglalkozáson való részvételre a művészeti és a testnevelési órák kivételével nem kötelezhető. Az adott napon a tanítás megszervezésekor figyelemmel kell lenni a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 4. § 32. pontjára, mely szerint "tanítási nap: az egyes osztályokban a tanítási órák, továbbá az iskola pedagógiai programjában rögzített, a tanítási órák keretében meg nem valósítható osztály- vagy csoportfoglalkozás, így különösen a tanulmányi kirándulás, környezeti nevelési program, a kulturális, sportrendezvény megtartására fordított nap, ha a foglalkozási órák száma eléri a hármat,".
Fentiek alapján az iskola igazgatója dönt arról, hogy az idegen nyelvi mérés napján milyen tanítási órákon kell részt venniük a mérésben érintett tanulóknak.